آلبالو پلو با مربای آلبالو

آلبالو پلو با مربای آلبالو

آلبالو پلو با مربای آلبالو یک غذای خوشمزه است که میتواند با گوشت یا سویا تهیه شود. این غذا با توجه به طعم مربای آلبالو مزه شیرینی دارد.

مواد لازم : 

  • برنج ٣/۵ پیمانه
  • آلبالو هسته گرفته شده نیم کیلو
  • شکر قهوه ای حدود ٢٠٠ گرم
  • خلال پسته به اندازه دلخواه (حدود ٣٠ تا ۵٠ گرم)
  • سویا آماده شده حدود ١٠٠ گرم
  • زعفران ساییده شده به میزان لازم

طرز تهیه آلبالو پلو با مربای آلبالو :

طرز تهیه مربای آلبالو

شکر قهوه ای را بر روی آلبالو فوق ریخته و مقدار یک استکان روی آن آب اضافه میکنیم و بروی حرارت گذاشته تا آب و شکر به خورد آلبالو رفته تا قوام بیاید و مربای ما آماده شود.

طرز آماده سازی سویا

یک بسته سویا را در آب خیسانده و نمک میزنیم اجازه میدهیم تا سویا نرم شود. سویا را آبکش کرده و در قابلمه ای آب را جوش میاوریم (٢/٣ قابلمه آب باشد). سویا آبکش شده در درون آن ریخته و ادویه های دلخواه (آویشن ، نمک، فلفل، زردچوبه، تخم گشنیز آسیاب شده، زنجبیل و ادویه های دلخواه خود) را به آن اضافه کرده به مدت دقیقا ٧ دقیقه بجوشد. سپس سویا را آب کش کرده و اجازه میدهیم سرد شود. میتوان سویا سرد شده را در اندازه دلخواه بسته بسته و فریز کرد تا در زمان مناسب استفاده شود.

طرز تهیه مواد داخل آلبالو پلو با مربای آلبالو

سویای آماده شده از قبل را در روغن کنجد تفت داده و خلال پسته را به آن اضافه مینماییم. کمی تفت میدهیم و سپس از روی حرارت بر می داریم. برنج شسته را  در قابلمه با آب به مقدار لازم (حدود ١/۵ بند انگشت روی برنج آب باشد ) ریخته و برروی حرارت گذاشته تا برنج بپزد. سپس برنج را آبکش کرده و در درون قابلمه یک لایه برنج یک لایه سویا و یک لایه از مربای آلبالو (بدون شیره) اضافه می کنیم و دوباره تکرار میکنیم تا مواد تمام شود. برنج فوق را دم کرده و بعد از دم کشیدن کامل، آن را خاموش میکنیم. سپس زعفران ساییده و آب شده را روی آن ریخته و شیره مربای آلبالو را به داخل آن ریخته و هم میزنیم تا آلبالو پلو ما خوش آب و رنگ شود.

منبع

عکس

ریزوتو یا ریسوتو

ریزوتو وحشی

این دستور غذا شامل برنج وحشی می باشد که ریزوتو  نامیده می شود. برنج وحشی و برنج آربوریو ایتالیایی هر دو در بیشتر فروشگاه ها یافت میشود. تهیه این غذا یک ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می برد. جهت چهار نفر تهیه می‌شود و ۵۰۵ کالری دارد.

مواد لازم

  • ۵ پیمانه آب
  • یک چهارم پیمانه برنج وحشی خام
  • دو قاشق چایخوری روغن زیتون
  • ۶ عدد پیازچه خرد شده
  • ۲ حبه سیر خرد شده
  • یک و نیم پیمانه برنج آربوریو خام
  •  یک قاشق چای خوری ترخون تازه خرد شده
  • گوجه‌ گیلاسی خرد شده
  • دو سوم پیمانه شیر نارگیل
  • یک پیمانه نخود فرنگی پخته

طرز تهیه ریزوتو وحشی

  1. در یک قابلمه یک پیمانه آب را به جوش بیاورید. برنج وحشی را اضافه کنید. در آن را ببندید. شعله را کم کرده و به مدت ۲۵ دقیقه بجوشانید. سپس برنج را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  2. ۴ پیمانه آب را در یک قابلمه بزرگ بجوشانید. آب را به حالت جوش نگه دارید تا به مرحله سه برسید.
  3. روغن زیتون را در یک ماهیتابه بزرگ گرم کنید. سیر و پیاز را با حرارت متوسط به مدت یک دقیقه سرخ کنید. برنج آربوریو را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه هم بزنید.
  4. برنج وحشی و ترخون را در یک ظرف تفت دهید. به مدت ۲ دقیقه بپزید و مرتب هم بزنید.
  5. یک دوم پیمانه آب را به مواد بالا اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا اینکه آب کاملاً جذب مواد شود. سپس یک دوم پیمانه دیگر آب را اضافه کنید. به اضافه کردن آب ادامه دهید. مراقب باشید تا این که آب کاملا جذب شود. بعد از حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه آب می بایست کاملا جذب مواد شده باشد و برنج باید ترد شود ولی به راحتی قابل جویدن باشد.
  6. وقتی که تمام آب جذب شد، گوجه فرنگی، شیر نارگیل و نخود را اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا اینکه تمام مایع حاصل از مواد اضافه شده جذب شود و فوراً آن را سرو کنید.

منبع

کیک اسپاگتی

کیک اسپاگتی!

کیک اسپاگتی، اسپاگتی برشته شده است که سپس با پنیر و گوشت و سس پوشیده شده است.

این دستور غذا جهت ۶ نفر است. زمان نهایی تهیه این غذا یک ساعت است. شامل ۳۰ دقیقه آماده سازی و ۳۰ دقیقه پخت.این غذا ۲۵۴ کالری انرژی دارد.

مواد لازم برای کیک اسپاگتی

  • اسپاگتی ۱۷۰ گرم
  • آب جوش
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی
  • ۲ قاشق چای خوری نمک
  • دو عدد تخم مرغ
  • یک سوم پیمانه پنیر پارمسان رنده شده
  • ۲ قاشق غذاخوری کره ذوب شده
  • ۱ پیمانه پنیر روستایی
  • یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی
  • ۴۵۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • یک عدد پیاز خرد شده
  • یک چهارم پیمانه فلفل دلمه‌ای سبز خرد شده
  • یک پیمانه گوجه فرنگی خرد شده
  • رب گوجه فرنگی
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر سفید
  • یک قاشق پونه کوهی خشک
  • یک دوم قاشق غذاخوری نمک
  • یک چهارم قاشق غذاخوری پودر سیر
  • پنیر موزارلا رنده شده

طرز تهیه

  1. اسپاگتی را همراه با دو قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن بپزید و آبکش کنید. تخم‌مرغ، پنیر پارمسان و کره را با هم مخلوط کنید و به اسپاگتی آبکش شده اضافه کنید. کف ظرف مخصوص پخت را چرب کرده و مخلوط را در آن بریزید.
  2. پنیر روستایی را روی آن قرار دهید. فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  3. یک قاشق روغن گیاهی را گرم کنید. سپس پیاز و گوشت چرخ کرده و فلفل را در آن تفت داده و سرخ می کنیم. بعد گوجه فرنگی خرد شده، رب، شکر، پونه‌کوهی، نمک و پودر سیر را اضافه میکنیم و این مخلوط را روی پنیر روستایی میریزیم.
  4. مخلوط فوق را به مدت ۳۰ دقیقه بدون اینکه در ظرف را ببندیم حرارت میدهیم.
  5. بعد پنیر موزارلا را اضافه میکنیم و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر می پزیم تا اینکه حباب بزنند و شروع به قهوه ای شدن نماید.

منبع

ویتامین ها و مواد معدنی

بهترین غذاها جهت تامین ویتامین ها و مواد معدنی

چگونه مطمئن می‌شوید که ویتامین ها و مواد معدنی لازم به مقدار صحیح به بدن شما می رسد؟

ویتامین ها و مواد معدنی همانقدر برای ما ضروری هستند که آب و هوا. آنها نه تنها بدن شما را سالم و کارآمد نگه می دارند بلکه از شما در مقابل بیماری‌های مختلف حفاظت می‌کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی با هم و در کنار هم هستند اما با هم کاملاً متفاوتند. ویتامین ها عناصر ارگانیک هستند که توسط گیاهان و حیوانات تولید می شوند. آنها اغلب تحت عنوان مواد ضروری بدن نام گذاری میگردند. چون در بدن تولید نمیشوند (بجز ویتامین D) و بنابراین باید توسط غذا تامین شوند.

مواد معدنی عناصر غیر ارگانیک هستند که از سنگ، خاک یا آب بوجود می‌آیند. شما می توانید آنها را به صورت غیر مستقیم از محیط اطراف یا حیوانی که آن گیاه به خصوص را خورده است، جذب نمایید.

دو نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی  

ویتامین ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. ویتامین های قابل حل در آب ویتامین هایی هستند که بدن آن مقدار را که جذب نکرده دفع می کند. ویتامین های قابل حل در چربی که مقدار مازاد آن در کبد و در بافت چربی ذخیره می‌شود. ویتامین های قابل حل در آب شامل ۸ ویتامین از گروه B هستند B1,B2,B3,B5,B6,B7,B9,B12 و ویتامین C. ویتامین های قابل حل در چربی A,D,E,K هستند.

مواد معدنی بسیار زیاد هستند اما برخی از انواع آن برای سلامتی انسان ضروری هستند. مواد معدنی نیز به دو گروه تقسیم می شوند. اصلی و فرعی. مواد معدنی اصلی ضرورتاً مهم‌تر از فرعی ها نیستند. این بدان معنی است که مقدار آن ها در بدن بیشتر است.

بهترین منابع غذایی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی

به هر حال حداقل مقدار مصرف روزانه ویتامین ها و مواد معدنی توسط متخصصین پیشنهاد می شود. مگر اینکه شما بنا به هر دلیل پزشکی و یا عدم کارایی بدنتان نیاز به افزایش مصرف هر کدام از این منابع غذایی را داشته باشید.

بهترین راه دستیابی به این مطلب که شما را مطمئن نماید که ویتامین‌ها و مواد معدنی را به اندازه مناسب دریافت می کنید این است که یک رژیم سالم و کامل و صحیح را بپذیرید و به آن عمل کنید. تاکید این رژیم روی میوه ها، سبزیجات، حبوبات کامل، لوبیا و بنشن ها، پروتئین کم چرب و محصولات لبنی است. خبر خوب اینکه بسیاری از غذاهای متعارف حاوی منابع ویتامین و مواد معدنی هستند. بنابراین آسان است که شما نیازهای روزانه تان را هر روز از غذاها به دست آورید.

اینجا یک لیست از غذاهایی که شامل ویتامین ها و مواد معدنی می باشند را مشاهده می کنید. انتخاب مناسب هر یک از این مواد غذایی بدن شما را سالم نگه می‌دارد.

منابع ویتامین

محلول در آب

  • B1: گوشت ران، شیرسویا، هندوانه
  • B2: شیر، ماست، پنیر، حبوبات و غلات کامل
  • B3: گوشت، ماکیان، ماهی، غلات کامل و غنی شده، قارچ، سیب زمینی
  • B5: جوجه، غلات کامل، بروکلی، آواکادو، قارچ
  • B6: گوشت، ماهی، ماکیان، بنشن، توفو و سایر محصولات سویا، موز
  • B7: غلات کامل، تخم مرغ، دانه های سویا، ماهی
  • B9: غلات غنی شده، مارچوبه، اسفناج، بروکلی، حبوبات (لوبیا قرمز، نخود)، آب پرتقال
  • B12: گوشت، ماکیان، ماهی، شیر، پنیر، شیر سویا غنی شده، غلات
  • ویتامین C: آب مرکبات، سیب زمینی، بروکلی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، توت فرنگی، گوجه فرنگی

قابل حل در چربی

  • ویتامین A: گوشت گوساله، جگر، تخم مرغ، میگو، ماهی، شیر غنی شده، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، اسفناج، انبه
  • ویتامین D: شیر و غلات غنی شده، ماهی چرب
  • ویتامین E: روغن گیاهی، سبزیجات با برگ سبز، غلات کامل، آجیل
  • ویتامین K: کلم، تخم مرغ، شیر، اسفناج، بروکلی

مواد معدنی

مواد معدنی اصلی

  • کلسیم: ماست، پنیر، شیر، سالمون، سبزیجات با برگ های سبز
  • کلراید: نمک
  • منیزیم: اسفناج، بروکلی، بنشن، دانه ها، نان گندم کامل
  • پتاسیم: گوشت، شیر، میوه و سبزیجات، غلات، بنشن
  • سدیم: نمک، سس سویا، سبزیجات

مواد معدنی فرعی

  • کروم: گوشت، ماکیان، ماهی، آجیل، پنیر
  • مس: صدف، آجیل، دانه ها، محصولات غلات کامل، لوبیا، آلو
  • فلوراید: ماهی، چای
  • ید: نمک ید دار، غذاهای دریایی
  • آهن: گوشت قرمز، بنشن، غلات کامل، چای
  • سلنیوم: اجزای گوشت، غذاهای دریایی، گردو
  • روی: گوشت، صدف، بنشن، غلات کامل

منبع

گوشت قلقلی خوش مزه

این غذا همان گوشت قلقلی است که در غذاهای مختلف و متعدد دیده می شود که مانند قلقلی های پخت مادرم است. من دوست دارم آنها را در سس اسپاگتی استفاده کنم. آنها هم چنین بسیار خوشمزه هستند و سس ورسستر شایر به آن مزه متفاوتی میدهد.

زمان آماده سازی ۲۰ دقیقه

زمان پخت ۱۵ دقیقه

کل زمان تهیه ۳۵ دقیقه

برای چهار نفر تهیه می‌شود

۵۱۶ کالری انرژی دارد

مواد لازم گوشت قلقلی خوش مزه

  • ۹۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۱ عدد پیاز کوچک خرد شده
  • یک چهارم پیمانه نان تست خشک خرد شده
  • یک چهارم پیمانه پنیر پارمسان خرد شده
  • دو عدد تخم مرغ هم زده
  • یک قاشق غذاخوری پونه کوهی خشک
  • یک قاشق غذاخوری ریحان خشک
  • یک قاشق غذاخوری آویشن خشک
  • سس ورسستر شایر
  • یک قاشق چای خوری نمک
  • نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه

طرز تهیه گوشت قلقلی خوش مزه

فر را روی درجه ۴۲۵ درجه فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم. سینی مخصوص فر را با زرورق آشپزی می پوشانیم.

گوشت چرخ کرده، پیاز، نان تست خشک خرد شده، پنیر پارمسان، تخم مرغ، سیر، پونه کوهی، ریحان، آویشن، سس ورسسترشایر، نمک و فلفل را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط می کنیم. سپس آنها را به چهار قسمت مساوی تقسیم می کنیم. و هر یک از قسمت ها را به صورت قلقلی درمی‌آوریم. سپس آنها را روی سینی که از قبل آماده کرده بودیم قرار می‌دهیم.

سینی را در فر قرار می دهیم و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنها را می پزیم تا وسط گوشت کاملاً مغز پخت شود.

روش تهیه سس ورسستر شایر

سرکه سیب، آب، سویا سس، شکر قهوه‌ای، پودر خردل، پودر پیاز و پودر سیر، دارچین و فلفل سیاه را مخلوط کرده می گذاریم به جوش آید و چند دقیقه بجوشد. می گذاریم تا خنک شود.

منبع:

https://www.allrecipes.com/recipe/218950/starrs-savory-meatballs/?internalSource=rotd&referringContentType=Homepage&clickId=cardslot%201

برنج قهوه ای همراه با سبزیجات

برنج قهوه ای همراه با سبزیجات

برنج قهوه ای همراه با سبزیجات یک غذای ترد و تازه است، شامل برنج قهوه ای، سبزیجات، توفو و نخود که روی آن ادویه جات و چاشنی ریحان تایلندی و دانه کنجد برشته می ریزند.

  • آماده سازی ۳۰ دقیقه
  • پخت ۱۸ دقیقه
  • آماده برای سرو غذا ۴۸ دقیقه

مواد لازم برنج قهوه ای همراه با سبزیجات

برنج:

  • ۳ پیمانه آب
  • نصف قاشق چایخوری نمک

چاشنی:

سبزیجات:

  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کنجد
  • نصف کنسرو لوبیا سبز
  • ۱ پیمانه نخود پخته آب گرفته
  • نصف کنسرو توفو سفت به صورت نواری برش داده شده
  • ۱۶ عدد ذرت کوچک خرد شده
  • ۱ پیمانه هویج
  • یک عدد فلفل دلمه ای سبز کوچک خرد شده
  • ۲ عدد پیازچه خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری گشنیز تازه خرد شده

طرز تهیه برنج قهوه ای همراه با سبزیجات

آب، برنج قهوه ای و نمک را در یک زودپز ریخته و در آن را بسته و با بالاترین درجه ای که در دستورالعمل استفاده از آن ذکر شده به مدت ۱۰ دقیقه بپزید. سپس به طور طبیعی بخار آن را خارج کنید. در  زودپز را باز کنید و برنج را آبکش کنید و آن را در یک کاسه بزرگ بریزید.

آب لیموترش، روغن زیتون، روغن کنجد، ریحان تایلندی و فلفل چیلی را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید و چاشنی غذا را آماده کنید.

دانه های کنجد را در یک ظرف نچسب ریخته و روی حرارت متوسط برشته کنید. آن را حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا قهوه ای شود و آن را به کاسه چاشنی منتقل کنید.

لوبیا سبز را در همان ظرف حدود ۳ تا ۵ دقیقه بپزید. سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

لوبیا سبز، نخود، توفو، ذرت، هویج و فلفل دلمه ای سبز را روی برنج قهوه ای ریخته و چاشنی که از قبل آماده کردید را روی آن بریزید. آنها را کاملا مخلوط کنید و در انتها روی آن کنجد های برشته را بریزید و برای تزیین روی غذا از پیازچه و گشنیز استفاده کنید.

https://www.allrecipes.com/recipe/256984/brown-rice-buddha-bowl/?internalSource=staff%20pick&referringId=265&referringContentType=Recipe%20Hub