سیستم ایمنی بدن شما و ۵ ماده غذایی مهم که به آن کمک می کند

سیستم ایمنی

سیستم ایمنی

در طول ماه های فصل پاییز و زمستان به نظر می رسد که سیستم ایمنی ما برای برقراری سلامتی و تندرستی ما نیاز به حمایت بیشتری دارد. در حالی که راه های متعددی وجود دارد که به ما کمک میکنند از عملکرد صحیح سیستم ایمنی خود مطمئن شویم، این واقعاً مهم است که ما مطمئن شویم که تمام مواد غذایی را که سلامتی سیستم ایمنی بدنمان را تامین می‌کند مصرف میکنیم. بخوانید تا بدانید که کدام مواد غذایی سلامتی سیستم ایمنی را تامین میکند، نقش هر یک از مواد غذایی در سیستم ایمنی چیست و غذاها و مکملهایی را که این مواد را دارا میباشند کدامند.

ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین قابل حل در چربی است که شامل ویتامین A فعال(retinol) است. همچنین کاروتینوئید یک ماده است که در بدن به ویتامین A فعال تبدیل می شود. بتاکاروتین معمول‌ترین کاروتینوئید است. ویتامین A به علت اهمیت آن در سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. ویتامین A همچنین روند ساخت سلول‌های ایمنی را کنترل کرده و به رشد و تکامل آنها کمک می‌کند. منابع خوب غذایی ویتامین A و ماده متشکله بتاکاروتین به شرح زیر است.

تخم مرغ، روغن جگر ماهی، پنیر، زرد آلو، بروکلی، هویج، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، سبزیجات و میوه هایی با رنگ نارنجی تیره مانند (هویج، کدو حلوایی، پرتقال)، اسفناج و سیب زمینی شیرین.

مطالعات نشان می دهد که ۴۵ درصد آمریکایی ها ویتامین A کافی در رژیم غذایی شان مصرف نمی‌کنند. مکمل‌های ویتامین A می‌تواند هر نوع کمبود مواد غذایی در رژیم تان را جبران کند.

ویتامین C و نقش آن در سیستم ایمنی

این ویتامین قابل حل در آب فعالیت آنتی اکسیدانی را آزاد کرده و به سلول های ایمنی در مقابل اکسید شدن کمک میکند و رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه بتوانند به سلول‌ها آسیب برسانند خنثی می‌کند. به علاوه ویتامین C به سیستم ایمنی کمک می کند تا نقش مهمی را که در تولید و عملکرد گلبول های سفید خون و سایر سلول های ایمنی به عهده دارد به انجام رساند. منابع غذایی خوب ویتامین C شامل انواع پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل قرمز شیرین و بروکلی است.

بسیاری از آمریکایی‌ها ویتامین C کافی را در رژیم غذایی شان مصرف نمی کنند (حدود ۳۷ درصد). این یک کمبود مواد غذایی معمول در آمریکاست. اگر شما هم مواد غذایی بالا را مصرف نمی کنید نیاز به مصرف روزانه مکمل های ویتامین C دارید.

ویتامین D

نقش اولیه این ویتامین ضروری قابل حل در چربی در سلامتی استخوان است. همچنین مطالعات وسیعی نقش مهم آن را در سلامتی سیستم ایمنی نیز ثابت کرده است. گیرنده‌های ویتامین D تقریباً در تمام سلول های سیستم ایمنی قرار دارند. ویتامین D واکنش‌های ایمنی را بالا برده و تنظیم می‌کند و در پاسخ عملکرد سلول ایمنی نقش دارد. ویتامین D در غذاهای بسیار کمی وجود دارد که شامل ماهی چرب، روغن جگر ماهی و زرده تخم مرغ و شیر غنی شده با ویتامین D می باشد. نور خورشید نیز همچنین منبعی از ویتامین دی است. اگرچه که بسیاری از مردم حداقل استفاده را از نور خورشید می برند (بدون کرم ضد آفتاب). مقداری که بدن ما به نور خورشید نیاز دارد دو بار در هفته و هر بار بین ۵ تا ۳۰ دقیقه است.

برخی افراد ریسک بالاتری از کمبود ویتامین دی را دارند. این موضوع شامل افرادی می شود که پیگمنت های پوستی تیره تری دارند، افراد سالخورده، افراد چاق و افرادی که در مناطقی که نور خورشید محدوده است زندگی می‌کنند. تحقیقات نشان می دهند که ۹۳ درصد آمریکایی ها در رژیم غذایی شان ویتامین دی کافی مصرف نمی‌کنند و تقریباً یک سوم از جمعیت آمریکا که شامل کودکان، نوجوانان، بالغین و افراد سالخورده می‌شود از ناکافی بودن و یا کمبود ویتامین دی رنج می‌برند. پزشک شما با انجام یک تست ساده خون می‌تواند وضعیت ویتامین دی شما را مشخص کند.

یک مکمل ویتامین D یک راه ارزان، ایمن و اثرگذار است تا شما مطمئن شوید که مقدار مناسب این ماده غذایی مهم را دریافت میکنید.

ویتامین E

ویتامین E یک ماده غذایی ضروری و منحصر به فرد است که در آن یکی از آنتی اکسیدان های قابل حل در چربی وجود دارد. چربی ها در تمام غشای سلولی حاضر هستند و مستعدند تا توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند. ویتامین  E کمک می‌کنند تا این رادیکال های آزاد خنثی شوند. مطالعات نشان داده است که ویتامین E باعث ارتقاء فعالیت و بازتولید برخی از سلول های سیستم ایمنی می شود.

منابع خوب ویتامین E شامل دانه گل آفتابگردان، بادام، فندق، بادام زمینی، کره بادام زمینی و زردآلو میشود. ویتامین E نیز یکی دیگر از کمبودهای تغذیه ای معمول در آمریکاست. حدود ۹۰ درصد از افراد این نیاز را در رژیم غذایی شان دریافت نمی‌کنند. یک مکمل ویتامین ای ۴۰۰ واحد بین المللی می تواند به شما کمک کند تا نیاز به این ویتامین را برآورده کنید.

بیشتر بخوانید : چربی های سالم

روی

روی یک بخش ضروری از صدها فرآیند مختلف در سراسر بدن است که شامل واکنش ایمنی میشود. سیستم ایمنی برای توسعه و عملکرد نرمال سلول‌های ایمنی به روی وابسته است. روی همچنین نیازمند آنزیم های آنتی اکسیدان به خصوص است و از سلول هایی که مستعد اکسید و معیوب شدن هستند حمایت می‌کند. روی را می‌توان در سخت پوستانی مانند صدف ها و خرچنگ ها و بعضی از منابع حیوانی مانند گوشت گوساله و بوقلمون یافت. اگر شما به طور مرتب از این غذاها استفاده نمی کنید، توجه داشته باشید که به مکمل‌های روی نیاز دارید.

منبع : http://www.naturemade.com/resource-center/articles-and-videos/immune-health/top-five-nutrients-that-support-your-immune-system#pX2VVxgSQB5RlyDu.97

Photo by Linh Pham on Unsplash

Related Post

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *